Forældresamarbejde

Har vi et godt samarbejde, skaber det en god forbindelse mellem jeres barns hverdag derhjemme og her i Vuggestuen Rugvej: Det er forudsætningen for, at vi kan skabe den bedste og tryggeste hverdag for jeres barn.

Husets rytme

Huset har en rytme, som alle børn og voksne hurtigt lærer at kende. Denne rytme er vigtig både for børnene og personalet. Fx holder alle stuer som regel morgensamling fra klokken 9.00-9.15. Derfor henstiller vi til, at I ikke afleverer jeres barn i dette tidsrum. Men vi kender alle til travle morgener eller til morgener, hvor der er behov for at sidde lidt længere over maden. Det skal der være plads til, og I kan altid aftale med os at aflevere senere end klokken 9.00.

Kommunikation i hverdagen

Vi prioriterer den daglige samtale højt og vi ønsker en høj grad af gensidig kommunikation og information mellem jer og os. Det er nemlig vigtigt for os at vide, hvordan jeres barn har det hjemme, og hvis der sker noget vigtigt hjemme eller i familien. På den måde kan vi i fællesskab finde ud af, hvis jeres barn fx i en periode reagerer anderledes. Det samme gælder i hverdagen: Har natten fx være svær eller weekenden begivenhedsrig, kan vi være ekstra opmærksomme på det i løbet af dagen. Jo mere vi ved, jo bedre kan vi arbejde med jeres barn, tale med det og forstå dets signaler. De samtaler prioriterer vi højt og vil meget gerne tage, når I afleverer og henter.

Har I behov for at tale mere indgående med os eller for at vende et spørgsmål, finder vi tid til en samtale. Kom endelig og spørg!

Aula

Aula er vores kommunikationskanal til det mere overordnede. Her giver vi besked om fx lukkedage og sampasning, sender invitationer til arrangementer ud og deler billeder fra hverdagen. Og her melder I ferie og sygdom, og hvornår I henter.

Forældresamtaler og forældremøder

Omtrent midtvejs i jeres barns tid i vuggestuen holder vi en samtale om jeres barns trivsel og udvikling. Her taler vi om jeres barn, hvilket behov I og vi ser og om der er noget særligt, vi skal tage vare på fremadrettet. Vi kan også altid aftale en samtale, hvis I ser et behov - eller vi gør.

Vores årlige forældremøde afholder vi i efteråret. Der er valg til forældrerådet på dette møde. Herudover kan der holdes møder ved helt særlige akut opståede behov.

Forældreråd

I forældrerådet diskuterer og definerer vi de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen i Rugvej. Her er mulighed for at præge institutionen på mange niveauer og komme tæt på enhedens dagligdag og lære medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker på forældremødet i efteråret. Er du interesseret i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan du kontakte vores pædagogiske leder.

Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse på Københavns Kommunes hjemmeside.