Velkommen til Rugvej

Vuggestuen Rugvej er en kommunal daginstitution, normeret til 44 børn i alderen 0-3 år og en del af Klynge B i Brønshøj/Vanløse.

Vuggestuen har fire grupper med plads til 11 børn på hver stue: Grøn, hvid, blå og rød. Børnene er tilknyttet den samme stue i hele deres vuggestuetid, men vi arbejder også på tværs af stuerne med aldersopdelte grupper.

I Vuggestuen Rugvej er der en god atmosfære, som vi alle passer på og værner om. Vi har en hverdag med sang, musik, historier, bevægelse, naturoplevelser, nærvær, omsorg og praksis i øjenhøjde for børn og voksne. Vi er en aktiv og kvalificeret personalegruppe, der gør vores til at skabe et hus med plads til alvor, sjov og ballade, og hvor vi udnytter hver kvadratcentimeter til leg og bevægelse, ude såvel som inde.

Huset

Vi holder til i Brønshøjs gamle villakvarter, i en gammel istandsat beboelsesejendom ganske nær ved Utterslev Mose. Vi har en skøn legeplads, som er renoveret med blik for den gamle haves karakter og små børns behov for at kunne sanse og bevæge sig. Huset bærer præg af sin historie og den oprindelige indretning. Derfor har vi fx ingen elevator, men må benytte trapperne. Det gør vi gladeligt og arbejder også med det som en del af pædagogikken: Her kan man øve sig i at gå op og ned, øve balance og indimellem sin tålmodighed, fx hvis den foran går langsommere end én selv - ofte synger vi en trappesang, som understøtter turen.

Trivsel, udvikling og selvhjulpenhed

Vores pædagogiske arbejde er bygget på et fundament af lyst, engagement og faglighed, glæde, begejstring og stor nysgerrighed. Og hverdagen i vuggestuen er præget af respekt, omsorg og tryghed for det enkelte barn, således at vi skaber udvikling, trivsel, selvværd og selvtillid. Derfor er det vigtigt for os at være nærværende og imødekommende over for børnene. Vi giver plads til hver barns forskellighed; det gælder emotionelt som motorisk, socialt, intellektuelt og kulturelt, og vi sørger for passende udfordringer og tid til udvikling. Som vuggestuebarn skal man nemlig lige så langsomt lære at være en del af fællesskabet og dagligdagen i institutionen, samtidig med at man udvikler sig fysisk og psykisk. Denne udvikling kræver hjælp og støtte fra de voksne.

Vi arbejder derfor på at "gå foran, ved siden af og bagved barnet" - og afpasser det efter, hvad barnet har behov for lige nu, hvad det snart kan og hvad det allerede selv mestrer. Barnets egen aktivitet og udforskning er nemlig alfa og omega for udvikling, og hvad barnet selv kan udføre – med behørig opmærksomhed og støtte fra de voksne – skaber lysten og modet til at prøve det næste svære.

Fokus på det sociale liv

Hvert enkelt barn skal mærke, at det er holdt af og er en betydningsfuld person i børnegruppen. Det skaber selvværd og selvtillid, når man oplever, at det, man gør, har betydning for andre – fx ved at hjælpe en ven på eller af med hagesmækken, at række fadet med frugt til sidemanden eller at trøste, når en anden er ked af det.

Vi lægger stor vægt på, at børnene lærer og får mulighed for at udtrykke, hvad de vil og ikke vil, og vi giver lige stort rum til udtryk for glæde, vrede, begejstring, lyst og sorg. Ligeledes er det vigtigt at lytte til og være opmærksom på andre. Det er svært og tager lang tid, og med så små børn som i vuggestuen er der ofte brug for hjælp til at give udtryk for egne følelser og lyster – og til at forstå andres.

Et eksempel kan være, at Nanna har hentet en blød børste for at rede Davids dejlige hår. David vil ikke, men Nanna vil så gerne og fortsætter. David græder. Nanna fortsætter. Den voksne bryder ind og kan sige: "Jeg kan godt se, at du gerne vil rede Davids hår, men han vil ikke – se, han græder. Skal vi spørge Iris?" Iris vil godt (eller en dukke eller den voksne vil). Nannas lyst til at rede hår anerkendes, ligesom Davids manglende også gør.

Når børn er helt små, har de behov for megen hjælp til løsning af konflikter. Efterhånden som de bliver større, kan de i højere grad selv finde løsninger, men vi er meget opmærksomme på, at den alder, børnene har, skaber grænser for, hvor mange forklaringer og forhandlinger, de kan rumme. Her handler det om at være i øjenhøjde med børnene - helt konkret er vi på gulvet og giver omsorg, når noget er svært, eller en lille afledning, så vi sammen kan komme godt videre.