Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evaluering. Krop, sanser og bevægelse

Evaluering maj 2021

Hvilke typer dokumentation har vi?

  • Billeder
  • Video
  • Dagbøger
  • Smtte-model

Alle dokumentationsformer bruges til vidensdeling til kollegaer eller forældre.

De giver mulighed for at skabe dialog børn-børn, børn- forældre/personale, forældre-personale og personale-personale imellem. Barnets 2 primære verdener kan på den måde forenes.

Eksempler på materialer til brug i rytmik og Bob

  • Flag
  • Papegøjer
  • Kæpheste
  • Bolde
  • Musik
  • Skamler
  • Vimpler
  • Store balloner

Hvad får vi ud af dokumentation?

Når vi dokumentere gør vi det muligt at reflektere over egen praksis. Vi oplever, at det er nemmere for nye medarbejdere at deltage og lære, da de i dokumentationen kan se, hvad vi gør og hvorfor vi gø,r som vi gør. De kan derved være nysgerrige på vores måde at arbejde med krop, sanser og bevægelse. De udarbejdede SMTTE modeller (bilag 1) giver os mulighed for nye input og justeringer ifht til den gældende børnegruppe.

Har vi dokumentation der siger noget om børnenes perspektiv?

Vores dokumentation i form af SMTTE-modeller giver os en ide om hvilke pædagogiske mål vi har for børnene til fx et rytmik forløb og på hvilke måder det styrker deres sanser, udfordre kroppen og lærer dem nye bevægelser. Når vi efterfølgende har evalueret på dette, går vi ind og kigger på om der er noget der skal justeres, når vi ser på forløbet ud fra børnenes perspektiv. Derved kan vi til næste rytmik forløb tilføje sange og lege som børnene har ytret ønske om og de vil opleve medbestemmelse og at vi lytter til dem.

Hvad bøvler vi med og hvorfor?

På Rugvej er vi rigtig gode til at arbejde med krop, sanser og bevægelse i alle de ting vi laver med børnene. Det vi skal blive bedre til er at få ord på papir, for vi er rigtig gode til at evaluere mundligt.

Ved at blive bedre til at dokumentere hjælper vi nye medarbejder til at lære vores praksis, da de så kan gå ind og forberede sig på et bevægelses forløb.

Vores dokumentation kan også gøre det nemmere for os at gribe uvante rammer bedre og få det bedste ud af de ressourcer og forudsætninger der er i den pågældende situation.

Hvordan skal vi arbejde videre?

Vi skal som vi plejer have fokus på at vores læringsmiljø understøtter børnenes trivsel, udvikling, leg og læring gennem krop, sanser og bevægelse.

Vi skal arbejde med de øvrige 5 lærerplanstemaer på samme måde som dette og også der, blive bedre til at dokumentere.

Praksis eksempel:

  • Uddrag af dagbøger (Bilag 2)
  • Sangtekster (Bilag 3)
  • Billeder (Bilag 4)

Legeplads og natur som 5. læringsrum

Vi ved nu, at det er oplagt at bruge legepladsen og naturen til at styrke børns sanser og bevægelse, da det i sig selv lægger op til leg og udforskning.

Vi kan med få redskaber og med sange og sanglege udnytte alt det uderummet kan.

Vi kan bygge baner af skamler, gå på line, lave bevægelses lege hvor vi bruger kroppen og synge sange om dyr vi ser, blomster og vejret. De Pædagogiske aktiviteter vi laver med børnene kan op og nedjusteres så det passer til deres nuværende udviklingszone samtidig med at vi hjælper dem videre til næste udviklingszone.