Årets begivenheder

I vuggestuen har vi en række årligt tilbagevendende traditioner. Traditionerne er med til at skabe fællesskab og tilhørsforhold for børnene. Ligesom de er med til at markere årets gang: først fastelavn, så sommerfest og til sidst jul. De er en del af vores kultur.

Fastelavn

Fastelavn fejrer vi i februar. Det kan fx være, at de børn, der har lyst, er klædt ud. Vi slår katten af tønden med de børn, der gerne vil. Vi kan have fællessang i personalestuen, og måske spiser vi en fastelavnsbolle.

Arbejdslørdag

Nogle år afholder vi en arbejdsdag i maj, hvor de forældre, der har lyst, kan hjælpe os med fx lettere malerarbejde på legepladsen, småreparationer af legeredskaber, havearbejde, maling af krybberne og tilplantning af altankasser og krukker. Arbejdet strækker sig oftest over 3-4 timer. Vuggestuen byder på mad og drikke, og så går snakken så godt, når der skal arbejdes sammen.

Plantedag.

Vi har plantedag i maj eller juni. Hvert barn medbringer en plante, som familierne planter i vuggestuens bede og kummer.

Sommer-/høstfest

En eftermiddag i juni eller august holder vi sommer-/høstfest med børn, forældre og søskende. Der er forskellige aktiviteter på legepladsen og lidt at spise og drikke.

Vuggestuens fødselsdag

Omkring 8. november, som var den dag, vuggestuen modtog de første børn i 1982, fejrer vi fødselsdagen og indbyder forældrene til morgenbord på stuerne.

Julefest

I løbet af december har vi en eftermiddag på stuen med julehygge sammen med forældre og søskende.

Børnefødselsdage

Nogle gange bliver vi inviteret hjem til barnet for at fejre fødselsdag, og andre gange holder vi den i vuggestuen: Så pynter vi med flag, synger fødselsdagssang, og barnet har noget med til uddeling (efter aftale med personalet).

Afslutning

Når et barn holder op i vuggestuen, holder vi "farvelfest" på stuen. Vi pynter op, og barnet har som regel noget med til uddeling på stuen (efter aftale med personalet).

I vores hverdag vægter vi at begrænse mængden af søde sager til et absolut minimum. Vi opfordrer forældre til også at tænke på dette. Is (uden rå æg), kage og frugt i passende mængder ser vi som oplagte ideer, hvis du som forælder medbringer 'hygge' til festlige lejligheder – og gerne pyntet med fx små flag, lys osv. Er du i tvivl, så tal med personalet.